Cześć, dziś przychodzę do was z kontynuacją "Małego chemika". Przygotowałam dla was 4 doświadczenia. Niektóre sensowne, niektóre wymyślone przeze mnie. Sami oceńcie :)
Jeśli ktoś nie widział pierwszego wpisu - zapraszam tu [MAŁY CHEMIK].
Zapraszam na filmik, który nakręciła. Pokazane są na nim 4 doświadczenia opisane poniżej.
Zanim jednak zaczniesz dalej czytać, musisz znać podstawowe pojęcia :
Magnes - ciało lub urządzenie wytwarzające stałe pole magnetyczne.
Pole magnetyczne - rodzaj oddziaływania, zachodzącego na odległość, powiązanego z obecnością cząstek naładowanych, magnesów, czy przewodników, w których płynie prąd elektryczny.
DOŚWIADCZENIE 1
1. Rozsypałam na kartce opiłki żelaza.
2. Wzięłam magnes i zbliżyłam do kartki z opiłkami.
Moje zaobserwowania : Opiłki żelaza zostały przyciągnięte przez magnes.
Dlaczego ?
Te doświadczenie miało pokazać, że żelazo to jeden z metali przyciąganych przez magnes (żelazo, kobalt i nikiel), ale również uświadomić nas, jaką magnes ma siłę magnetyczną ( Ziemia jest wielkim magnesem).
DOŚWIADCZENIE 2
1. Do zlewki z wodą wsypałam opiłki żelaza.
2. Zbliżyłam do opiłek na wodzie magnes.
3. Opiłki zostały przyciągnięte przez magnes.
4. Zanurzyłam magnes w wodzie.
5. Opiłki, które opadły na dno również zostały przyciągnięte.
Moje zaobserwowania : Jest to potwierdzenie doświadczenia 1, że magnes przyciąga żelazo, jednak tutaj wszystko zachodzi w wodzie.
Dlaczego ?
Opiłki nie nasiąkają wodą (za to po paru dniach opiłki w wodzie zamieniają się w rdzę), dlatego magnes bez problemu przyciągnął je pod wodą jak i na wodzie.
DOŚWIADCZENIE 3
1. Rozsypałam na kartce opiłki żelaza.
2. Opiłki polałam bezbarwnym lakierem do paznokci.
3. Zbliżyłam do kartki z opiłkami magnes.
Moje zaobserwowania : W tym eksperymencie możemy zobaczyć, że lakier, a dokładniej dość spora jego warstwa, pod którą są opiłki żelaza, nie doprowadza do ich przyciągnięcia, kiedy zbliżymy magnes, za to widzimy, że opiłki wraz z ruchem magnesu charakterystycznie układają się w jego stronę.
Dlaczego ?
Lakier to substancja wysychająca, twardniejąca, gęsta. Jeśli więc nałożymy jego dużą warstwę na opiłki to będzie ona wysychać od zewnątrz i po zbliżeniu magnesu górna warstwa przytrzyma opiłki żelaza, aby nie mogły się one do niego przyciągnąć. Mogą jednak one przesuwać się w jego stronę, ponieważ wewnętrzna warstwa tak szybko nie wysycha i magnes ciągle na nie oddziałuje.
DOŚWIADCZENIE 4
1. Do probówki z wodą wsypałam parę opiłek żelaza.
2. Zamknęłam probówkę.
3. Zbliżyłam do dna probówki magnes.
Moje zaobserwowania : W tym doświadczeniu widzimy, że magnes oddziałuje na opiłki żelaza przez plastikową probówkę (tak, plastikową).
Dlaczego?
Z tego eksperymentu wynika, że plastik jest "przewodnikiem" magnesu, jeśli w plastikowym naczyniu itp. znajduje się żelazo, kobalt lub nikiel.
Co sądzicie o doświadczeniach? A może inaczej byście je uzasadnili?
Na sam koniec ogłoszenie wyników rozdania. Zwycięzcą jest Sylwia Jamrozik. W przeciągu 2 dni (15-16 listopad) napiszę do ciebie na e-mail. Jeśli osoba wybrana nie odpisze mi w przeciągu 3 dni losowanie zostanie powtórzone.
Mega te doświadczenia :D W szkole na chemii najbardziej lubię właśnie kiedy sorka robi różne experymenty, chodź przyznam się bez bicia nigdy nie mogę zapamiętać co i jak na tej chemii się robi ;/
OdpowiedzUsuńhttp://by-paolka.blogspot.com/
Nigdy nie lubiłam chemii, ale niestety na studiach mnie prześladowała i muszę przyznać, że teoria jest nudna ale eksperymenty faktycznie były ciekawe, tylko pisanie po nich sprawozdań już nie było takie fajne ;);)
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń